Elektrolab
wz




  • Jedeme pod
  • Firefox
  • Chrome
  • Opera

Zapalovací cívka z auta

Tento článek vlastně vznikl náhodou, když jsem měl doma vypůjčené nepájivé pole, zkoušel jsem na ní i zapojení AKO a různě jsem ho zkoušel napojovat na další obvody. Na schématu je vidět klasický AKO, darlington a koncový stupeň.

Funkce: AKO generuje frekvenci kolem 16 Hz, ta se zesiluje pro výkonový PNP tranzistor a ten spíná samotnou cívku.
Pokud nemáte zapalovací cívku, postačí klasické trafíčko 230 / 15 V, sekundár trafa se připojí místo zapalovací cívky a jeden konec se spojí s koncem primárního vinutí. Takto lze získat napětí +/- 3 kV s proudem několik mA, o dost nebezpečnější než se zapalovací cívkou.
Napětí na vývodech zapalovací cívky je neškodné, ale jeho přeskok na ruku je dosti nepříjemný, napětí na trafu jsem na sobě raději netestoval, jeho výboj vypadá jako z malého paralyzéru :), :-).

Schéma zapojení Celek Jiskření Náhradní schéma cívky Trafo


Video - malé výboje

Pozor na izolační schopnosti transformátoru, jestliže přeženete budící napětí, prorazí se izolace sekundáru!

Otestoval a na web přidal Jerry
13.7.2007


V případě jakýchkoliv připomínek nebo dotazů pište zde.